Het is maandagochtend en je geniet rustig van een kop koffie (of net als ik een cappuccino). Plotseling ontvang je een e-mail die je meteen uit je ontspannen modus haalt. Het onderwerp is: “ziekmelding”. Nieuwsgierig open je de e-mail en tot je grote ergernis lees je dat Hans beweert ziek te zijn en vandaag niet kan werken.
Diep van binnen voel je dat er iets niet klopt aan zijn verhaal. Je voelt je boos worden en je staat op het punt om de telefoon te pakken. “Hans moet gewoon komen werken, anders wordt het van zijn vakantiedagen afgetrokken!”
Maar mag je eigenlijk zomaar de ziekmelding in twijfel trekken? En wat kun je wel en niet doen in dit soort situaties?
Is Hans daadwerkelijk ziek?
Hoe frustrerend ook, jij bent niet bevoegd om zelf te beoordelen of Hans echt ziek is. Dit is de taak van de bedrijfsarts. Dit betekent dan ook dat je een ziekmelding niet mag weigeren.
Er zijn wel uitzonderingen als je bijvoorbeeld duidelijk bewijs hebt dat de ziekmelding niet klopt. Denk aan een werknemer die geen vrij kreeg om naar een feest te gaan en die toch gespot is op dat feest. Of een werknemer die thuis moet blijven om voor een ziek kind te zorgen.
Mijn gouden tip
Hier komt mijn gouden tip: Communicatie!
Pak je telefoon en bel Hans voor een informeel gesprek. Stel open vragen en luister aandachtig naar zijn antwoorden. Tijdens dit gesprek kun je ook andere verlofmogelijkheden bespreken die in zijn situatie van toepassing kunnen zijn, zoals calamiteitenverlof of zorgverlof.
Als je na het gesprek nog steeds twijfelt, is het verstandig om professioneel advies in te winnen bij de bedrijfsarts. Ga niet zelf op de stoel zitten van de bedrijfsarts.
Het uitgangspunt is dat Hans ziek is, totdat de bedrijfsarts oordeelt dat dit niet het geval is. Het kan helpen om de bedrijfsarts op de hoogte te stellen van je twijfels. Waar komen deze vandaan? Wat heeft zich voorgevallen. De bedrijfsarts kan dan gerichter onderzoek doen.
Als de bedrijfsarts oordeelt dat Hans niet (meer) ziek is, kan je hem weer oproepen om te werken.
Loop jij hier in de praktijk ook tegenaan en weet je soms niet goed welke stappen je moet en kan nemen? Stuur mij dan een bericht. Ik denk graag met je mee.