Je hoopt het niet mee te maken, maar onlangs kreeg ik van een leidinggevende te horen dat de medewerker die al een tijd ziek was, is overleden 😔
Uiteraard was het nieuws treurig, maar direct komt ook de vraag op en nu? Wat moet je als werkgever in dat geval regelen? En wat verwachten de nabestaanden van jou als werkgever? Speelt een eventuele cao hierin nog een rol?
Allemaal vragen die in mij opkwamen toen ik het nieuws hoorde. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet direct wist wat ik moest doen. Van andere HR professionals kreeg ik terug dat ze wel iets op de planken hadden liggen maar dit nog niet aan de orde hadden gehad of dat ze zich hier nog niet in hadden verdiept.
Wat mij opviel is dat er toch snel direct wordt gedacht aan de financiële afwikkeling voor de nabestaanden en het beëindigen van het dienstverband.
Beluister hieronder de podcast als je te lui bent om verder te lezen:
Wat moet je allemaal regelen?
Als goed werkgever komt er (veel) meer bij kijken dan enkel een financiële afwikkeling. Het overlijden van een medewerker kan veel emoties losmaken bij zowel de werkgever als bij collega’s. Het is dus belangrijk dat je ook voldoende aandacht hebt voor de emotionele aspecten van het overlijden.
Denk aan het informeren en opvangen van de collega’s van de overleden medewerker. Of het aanwijzen van een contactpersoon voor de nabestaande(n) vanuit de organisatie. Maar ook de mogelijkheid om een condoleance over te brengen aan nabestaanden door bijvoorbeeld een condoleanceboek ergens neer te leggen in het bedrijf.
Zo ben ik vorige week, nadat de uitvaart reeds had plaatsgevonden, samen met de leidinggevende op huisbezoek geweest bij de nabestaande om nog eventuele vragen te beantwoorden en de verdere afwikkeling persoonlijk toe te lichten.
Ik heb een checklist
Ik heb best veel uitzoekwerk gedaan, nadat ik deze vragen kreeg. Nu zijn er zeker gratis rouwprotocollen in omloop op het internet, maar toch kwam ik steeds een onderdeel tegen die ik dan weer niet in het andere protocol had gelezen.
En nu dacht ik, laat ik jou deze moeite besparen!
Ik heb daarom mijn ervaring en alles wat ik heb kunnen vinden samengevat in een checklist zodat je een zo compleet mogelijk overzicht hebt van de aspecten die je moet of kunt regelen bij het overlijden van een medewerker. Aan de hand van deze checklist kun je vervolgens een rouwprotocol opstellen voor je organisatie.
De checklist is gratis, dus doe er je voordeel mee 😄
Bekijk de checklist hier.
Mocht er in jouw organisatie nog iets worden gedaan wat nog niet in de checklist staat, laat mij dit dan vooral weten zodat ik de checklist kan aanvullen