Je hebt de perfecte kandidaat gevonden voor de functie en hoeft hem alleen nog maar de arbeidsovereenkomst aan te bieden.
En daar kom je aan met het juridische, onbegrijpelijke, 10 pagina’s lange, dichtgetimmerde document 😉
Het zal jou niet overkomen dat je een belangrijk beding niet hebt opgenomen in de arbeidsovereenkomst!
Hoe meer artikelen hoe beter. Alles wat je kunt bedenken, prop je erin.
- Of de toekomstige medewerker begrijpt wat er allemaal in staat? Geen idee.
- Of het bij de branding van het bedrijf past? Geen idee.
- Of alle artikelen die erin staan ook écht allemaal nodig zijn? Geen idee. Maar je neemt het zekere voor het onzekere.
Wat zet je in een arbeids-overeenkomst?
Het is goed te weten dat het opstellen van een schriftelijke arbeidsovereenkomst niet wettelijk verplicht is. Dit kan ook mondeling of zelfs stilzwijgend. Of het verstandig is, is een ander verhaal 😅
Nog los van de discussies die kunnen ontstaan over gemaakte afspraken, loop je ook de eventuele lage WW premie mis indien de medewerker voor onbepaalde tijd in dienst is (met een vaste urenomvang). Bovendien ben je wél verplicht om een aantal zaken schriftelijk (of elektronisch) aan de medewerker te bevestigen binnen een maand nadat hij is gestart. Dus dan kun je het net zo goed in een arbeidsovereenkomst verwoorden.
Wat moet je dan minimaal opnemen?
- naam en woonplaats van de werkgever en de medewerker;
- de plaats of plaatsen waar de arbeid wordt verricht;
- de functie van de medewerker of de aard van zijn arbeid;
- het tijdstip van indiensttreding;
- als sprake is van een overeenkomst voor bepaalde tijd: de duur van de overeenkomst;
- de vakantieaanspraak;
- de geldende opzegtermijn van partijen;
- het loon en de termijn van uitbetaling;
- de gebruikelijke arbeidsduur per dag of per week;
- of de medewerker gaat deelnemen aan een pensioenregeling;
- eventuele toepasselijkheid van een cao;
- de handtekening van beide partijen.
Wat is verstandig om ook op te nemen in de arbeidsovereenkomst?
Er zijn meer zaken die je eventueel wilt opnemen in de arbeidsovereenkomst. Uiteraard is dit afhankelijk van het concrete geval. Denk onder meer aan:
- Proeftijd;
- Concurrentiebeding;
- Geheimhoudingsbeding;
- Relatiebeding;
- Studiekostenbeding;
- Ronselbeding;
- Eenzijdig wijzigingsbeding;
- Verwijzing naar een personeelshandboek;
- Regels omtrent ziekteverzuim;
- Nevenwerkzaamheden.
Waar gaat het mis?
Ik kom het in de praktijk nog vaak tegen. Arbeidsovereenkomsten waar onvoldoende over na is gedacht.
- Raapsels van verschillende voorbeeld documenten;
- Arbeidsovereenkomsten die 10 jaar geleden zijn opgesteld en steeds worden hergebruikt;
- Arbeidsovereenkomsten waar bepalingen uit de cao worden overgenomen;
- Eén format arbeidsovereenkomst voor contracten voor bepaalde tijd, onbepaalde tijd, oproep etc.
- En zo kan ik nog even door gaan.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat de risico’s zijn van een arbeidsovereenkomst die niet juist is.…
Mijn advies
Een goeie arbeidsovereenkomst is afgestemd op de organisatie. Zowel de inhoud, het taalgebruik als de opmaak.
Welke bepalingen zijn van belang voor de organisatie en noodzakelijk op basis van de functie van de toekomstige medewerker? Hoe is het taalgebruik en de omgang in de organisatie en wil je dit doorvoeren in de arbeidsovereenkomst?
Met betrekking tot de opmaak: Je hebt ze vast voorbij zien komen. De hippe arbeidsovereenkomsten op 1 A4. Betekent dit dat dit ook voor jouw organisatie moet? Nee hoor, maar het is zeker wel goed om na te denken welke informatie noodzakelijk in de arbeidsovereenkomst dient te staan en wat je kunt opnemen in een personeelsgids (of waar je kunt verwijzen naar de cao).
Het belangrijkste dat ik je wil meegeven is: schakel hulp in als je de kennis en kunde niet in huis hebt!